De begeleiding
Voorafgaand aan de begeleiding heb ik een intakegesprek met de ouders/verzorgers.
Daarna ga ik gedurende een aantal sessies het kind begeleiden.
Meestal zijn dat om te beginnen 5 sessies. In de regel gaat het om 5 - 15 sessies. Een sessie duurt 45 minuten en vindt meestal 1 keer per week plaats. Daarnaast heb ik contact met de ouders/verzorgers door middel van een oudergesprek. Tijdens de sessies maak ik gebruik van verschillende diagnose- en interventietechnieken zoals spel, tekenen, oefeningen, verhalen schrijven en visualisaties. Er zijn spelletjes, kaartjes met leuke opdrachten om uit te werken, er is een enorm poppenhuis, een kasteel, een garage. Heel veel knuffels en handpoppen. Ridders, kabouters, dieren. Papier, verf, klei, kleurpotloden en muziek. Soms neemt het kind iets van thuis mee.
Kinderen vinden de begeleiding vaak heel leuk, omdat ik inspeel op wat er op dat moment in hun wereld speelt. Ze vinden het fijn als er op een respectvolle en speelse manier naar ze geluisterd wordt en zijn dan ook gemotiveerd om aan hun probleem te werken. Er is een mogelijkheid om na het afsluiten van de benodigde sessies in onderhoud te blijven, b.v. een keer in de zes weken nog eens een sessie. De ervaring leert dat zowel het kind als de ouders het heel prettig vinden om dit nog een aantal keren te doen. Als onderdeel van de begeleiding is het ook mogelijk uw kind thuis in zijn/haar eigen omgeving of op school te observeren. Een mediationgesprek voor de ouders is een mogelijkheid als je er samen niet uitkomt. Bijvoorbeeld om tot een goede omgangregeling te komen met betrekking tot het kind.
U kunt ook voor eenmalige adviesgesprekken een afspraak maken.